Ons vakmanschap

In 2011 hebben we hard gewerkt aan behoud en ontwikkeling van ons spoorwegvakmanschap. ProRail kent een grote diversiteit in technische disciplines en is een bron van unieke spoorkennis. Dat maakt ons bedrijf aantrekkelijk voor vakmensen. Om onze doelen te halen is vakmanschap een absolute voorwaarde.

Hernieuwde aandacht voor vakmanschap

Met het oog op de toekomst moeten we de spoorkennis binnen ons bedrijf beter ontwikkelen, borgen en overdraagbaar maken. Daarnaast moet ons bedrijf zichtbaarder worden op de arbeidsmarkt. De spoorsector heeft per jaar ongeveer 75 nieuwe raildeskundigen nodig, maar er gaan steeds minder jongeren verder in de techniek: slechts 17% van de hbo-studenten rondt een technische studie af.
Daarom investeren we in samenwerking met mbo- en hbo-opleidingen. Op het gebied van arbeidsmarkt- en kennisstrategie gericht op samenwerking met universiteiten en hbo-instellingen werken we sinds 2011 samen met Rijkswaterstaat.

Initiatieven in 2011

Railcollege Samen met NS en de spooraannemers maakten we in 2011 een business case voor het mbo. De uitwerking draagt bij aan het ontstaan (op termijn) van een Railcollege.

Volledige hbo-studie Railtechniek

Samen met onder meer ingenieursbureau Arcadis en de Hogeschool Utrecht ontwikkelen we een volwaardige vierjarige hbo-studie Railtechniek. Deze Rail Academy moet in 2013 van start gaan. Vanaf september 2012 kunnen vierdejaars hbo-studenten de minor Railtechniek volgen aan de Hogeschool Utrecht, een voorloper van de volledige hbo-studie Railtechniek.

Jongeren en Technologie Netwerk Nederland (Jet-Net)

ProRail gaat participeren in Jet-Net, een netwerk van technologische bedrijven dat havo- en vwo-scholieren kennis laat maken met techniek.

Finance en Legal Academy

Een interne opleiding voor (niet-)financiĆ«le en (niet-)juridische medewerkers van ProRail.