Verbouwen met de winkel open

Veel grote stations worden de komende jaren verbouwd tot comfortabele en mooiere stations. Ook kleinere stations worden verbouwd. We werken terwijl reizigers de stations gebruiken, dus met de winkel open. Een complexe puzzel waarbij we rekening houden met de verschillende belangen van betrokken partijen. Een mooi voorbeeld van onze aanpak is te zien op Utrecht Centraal.

Treinen blijven rijden

De verbouwing van een station is een complexe logistieke puzzel. De treinen moeten blijven rijden en reizigers moeten veilig, overzichtelijk en prettig kunnen reizen. Er is daardoor weinig ruimte voor de uitvoering, en de aan- en afvoer van materialen is lastig.

Eventuele hinder proberen we te beperken. Zo informeren we reizigers en omwonenden continu over de werkzaamheden. Ook treffen we concrete maatregelen. De bouwstromen op het station worden zoveel mogelijk gescheiden van de reizigerspaden en met bouwschotten houden we geluid en stof tegen. Soms maken we zelfs een ‘tijdelijk station’.

De verbouwing geeft hinder voor de gebruikers en omwonenden van het station, maar uiteindelijk krijgt iedereen er wat voor terug. De reizigers, omwonenden, vervoerders en commercie.

Utrecht Centraal in 2020

In 2020 herbergt het nieuwe station Utrecht Centraal trein, bus, tram en fietsenstalling onder één dak. Het is dan klaar voor 100 miljoen bezoekers per jaar (nu 35). Belangrijke aanpassingen: uitbreiding richting Jaarbeursplein, splitsing met het winkelcentrum Hoog Catharijne, twee nieuwe ingangen, nieuwe perronkappen met zonnecellen, bredere perrons met gelijkvloerse instap en 22.000 inpandige fietsparkeerplaatsen.

Bouw opknippen

In 2011 is de verbouwing van Utrecht Centraal begonnen. Dit station is een van de meest drukbezochte stations van Nederland. Om hier ruimte te maken voor de bouw is de verbouwing ‘opgeknipt’ in delen die achter elkaar worden uitgevoerd. De bouwplek gaat tijdelijk schuil achter schotten en de delen die op dat moment niet worden verbouwd, blijven volledig functioneren. Op die manier kan de winkel voor de reizigers open blijven.