Minimale hinder

Het Nederlandse spoornetwerk is uitgebreid en wordt intensief gebruikt. Aan ProRail de uitdaging om ervoor te zorgen dat mensen in de buurt van het spoor desondanks prettig kunnen wonen, werken en verblijven. We doen daarom ons uiterste best om geluid, trillingen en bouwhinder te beperken. In 2011 hebben we op dat gebied enkele belangrijke initiatieven genomen.

Geluid en trillingen

Rijdende treinen maken geluid en kunnen trillingen veroorzaken. Ons werk aan het spoor en aan de stations kan ook hinder met zich meebrengen. Onze verantwoordelijkheid om overlast te beperken, is groot. Zeker nu we het spoor in de toekomst intensiever gaan benutten. In 2011 namen we maatregelen tegen geluid, trillingen en bouwoverlast. Onder meer bij de HSL-Zuid en bij de verbouwing van Utrecht Centraal.
>> Meer lezen

Verbouwen met de winkel open

Veel grote stations worden de komende jaren verbouwd tot comfortabele en mooiere stations. Ook kleinere stations worden verbouwd. We werken terwijl reizigers de stations gebruiken, dus met de winkel open. Een voorbeeld van onze aanpak is te zien op Utrecht Centraal.

Vragen en klachten

We hechten veel waarde aan de bevindingen en de mening van omwonenden, reizigers en publieke organisaties. Hun vragen en klachten handelen we op een gestructureerde manier af. Onze opgave om meer treinen te laten rijden, slaagt immers alleen in goede samenwerking met onze omgeving.