Stationsbouwprojecten

Veel grote stations zoals Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal staan de komende jaren in de steigers. Verschillende middelgrote stations als Arnhem en Zwolle zijn een eind op weg. We bouwen en verbouwen terwijl reizigers de stations blijven gebruiken, dus met de winkel open. In 2011 werd ook een aantal nieuwe stations geopend. Twee stations kregen een belangrijke architectuurprijs.

Stationsprojecten

Werken aan stations

Utrecht Centraal

In Utrecht zijn we in 2011 begonnen met de bouw van de ov-terminal Utrecht Centraal. Als het station af is, kan het 100 miljoen bezoekers per jaar verwerken. Nu zijn dat er nu 35 miljoen. We bouwen onder meer een uitbreiding richting Jaarbeursplein, twee nieuwe ingangen, nieuwe perronkappen met zonnecellen, bredere perrons en 22.000 inpandige fietsparkeerplaatsen. Het station komt los van het winkelcentrum Hoog Catharijne.

Amsterdam Centraal

In 2011 werkten we aan de monumentale Cuypershal en de middentunnel van Amsterdam Centraal. Deze worden in originele staat hersteld. De oosttunnel onder het station wordt verbreed. Oplevering: 2012/2013. Daarnaast worden een passage voor langzaam verkeer aangelegd, perrons verhoogd en een nieuwe hal gebouwd aan de kade van het IJ.

Rotterdam Centraal

In 2011 is het hoogste punt bereikt in de bouw van Rotterdam Centraal. De nieuwe reizigerspassage wordt in 2012 in gebruik genomen, oplevering van het gehele station volgt in 2013. Met de Hogesnelheidslijn Zuid en RandstadRail wordt Rotterdam een nationaal en internationaal belangrijk vervoersknooppunt.

Arnhem

In 2011 zijn de perrontunnel en de bovenetage van de fietsenstalling aan de centrumzijde van het nieuwe station Arnhem opgeleverd. Het ontwerp van de ov-terminal is fraai, maar lastig te bouwen. Daarom wordt voor fase 2 de bouwmethode aangepast.

Zwolle

Als de Hanzelijn in 2012 open gaat, krijgt station Zwolle veel meer reizigers te verwerken. Daarom wordt het station aangepast en wordt een tunnel van 17 meter onder het spoor gebouwd. De bouw is in 2011 gestart en duurt ongeveer drie jaar.

Sassenheim

In 2011 leverde ProRail een nieuw station op aan de spoorlijn Schiphol–Leiden. Het openbaar vervoer en de bereikbaarheid van de regio is hierdoor sterk verbeterd. De toegangsroutes tot het station en de inrichting van een busstation voor zes lijnen hoorden bij het project.

Westervoort

In december 2011 is station Westervoort geopend. Het onder architectuur gebouwde station ligt aan de spoorlijn Arnhem–Winterswijk. Bij de bouw is nadrukkelijk rekening gehouden met de stedenbouwkundige inpassing van het station. De Westervoortse gemeenschap is gedurende het bouwtraject nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen.

Helmond

In 2011 is het voorbereidende werk begonnen voor een verbouwing van station Helmond.De toegangen worden vernieuwd, perrons worden verplaatst, er komt een nieuwe onderdoorgang en de fietsenstalling wordt uitgebreid. Daarmee wordt station Helmond een stuk compacter en aantrekkelijker voor reizigers. Het project wordt gefinancierd door de gemeente met subsidies en bijdragen van overheden.

Hilversum Noord

Door ontwikkelingen op het Mediapark in Hilversum is de verwachting dat de reizigersaantallen op station Hilversum Noord toenemen. Daarom heeft ProRail – in samenwerking met de gemeente Hilversum en Mediapark – de bestaande voetbrug vervangen door een traverse over het spoor, de weg en een studiogebouw van het mediapark. De traverse, die de naam Kijkbuis heeft gekregen, is 170 meter lang.

Prijswinnaars

Twee Nederlandse stations kregen in 2011 een Brunel Award in de categorie stations. De Brunel Award is een toonaangevende internationale prijs op het gebied van spoorwegarchitectuur.

Station Hilversum kreeg de prijs voor de vernieuwing van de twee pleinen aan weerszijden van het station. Station Emmen Zuid kreeg een Brunel Award voor de bijzondere wachtruimte en voor de opvallende locatie in het landschap van een deel van het station: boven een verkeersweg.