Kwaliteit en comfort

We hebben de ambitie om de kwaliteit, de toegankelijkheid, de architectuur en het comfort van stations op hoog niveau te brengen. Het grote station van de toekomst is een innovatief en duurzaam gebouwde ov-terminal. De kleine en middelgrote stations houden we schoon, veilig en overzichtelijk.

Het gemak van een ov-terminal

Het station van de toekomst heeft het gemak van een ov-terminal. Het is een knooppunt voor intercity en sprinter, voor bus en tram, voor taxi en auto, met mogelijkheden voor stalling en huur van fietsen. De ov-terminals zijn eenvoudig toegankelijk, passen goed in hun omgeving en vormen geen barrière in de stad. Reizigers krijgen er uitgebreide informatie en de stationsruimtes en de perrons zijn schoon en overzichtelijk. Dat laatste geldt overigens ook voor de kleinere stations. Daarnaast nemen we op kleinere stations maatregelen om het wachten prettiger te maken.
>> Over bouwprojecten

Innovatief en duurzaam

Stationsprojecten zijn vaak omvangrijk en ingrijpend. Daarom zoekt ProRail naar innovatieve oplossingen. Om kosten te besparen, om hinder tijdens de bouw te beperken of bijvoorbeeld om historische gebouwen in de omgeving te sparen. Ook duurzaamheid is belangrijk: in 2011 hebben we 40 stations gescand op duurzaamheid (2010: 17 en 2009: 6). In 2012 besluiten we welke maatregelen we gaan nemen.
>> Meer over duurzaamheid

Toegankelijkheid

Het is de taak van ProRail ervoor te zorgen dat de transfervoorzieningen toegankelijk zijn voor alle reizigers, ook voor reizigers met een fysieke beperking. Zo bouwen we extra liften, verhogen we perrons, voorzien we bankjes van leuningen en brengen we brailleplaatjes aan. Met de KPI Toegankelijkheid meten we de voortgang van de implementatie van deze maatregelen.