Comfortabele stations

Stations zijn belangrijke schakels in het dagelijks leven van treinreizigers. ProRail bouwt ze en is samen met NS verantwoordelijk voor het goed functioneren van de bijna 400 Nederlandse treinstations. Ons belangrijkste doel is een soepele overstap en een prettig verblijf, ook als het aantal reizigers groeit.

Kwaliteit en comfort

We hebben de ambitie om de kwaliteit, de toegankelijkheid, de architectuur en het comfort van stations op hoog niveau te brengen. Het grote station van de toekomst is een innovatief en duurzaam gebouwde ov-terminal. De kleine en middelgrote stations houden we schoon, veilig en overzichtelijk.

Stationbouwprojecten

Veel grote stations zoals Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal staan de komende jaren in de steigers. Ook middelgrote stations als Arnhem en Zwolle zijn een eind op weg. We bouwen en verbouwen terwijl reizigers de stations blijven gebruiken, dus met de winkel open. In 2011 werd ook nieuwe stations geopend, en twee stations kregen een belangrijke architectuurprijs.

Beheer van stations

Stations zijn er voor de reizigers. Daarom willen we graag weten wat zij van stations verwachten en hoe tevreden ze zijn. Dat meten we permanent. Op de punten reinheid en sociale veiligheid scoren de stations in 2011 boven de norm.