Reisinformatie

De informatievoorziening bij ernstige ontregelingen schiet vaak tekort. Begin 2011 besloot minister Schultz-Van Haegen dat de verantwoordelijkheid voor de reisinformatie in één hand bij NS moet komen liggen. In 2011 werkten ProRail en NS aan de overdracht. Tevens introduceerde ProRail een nieuw informatiesysteem op stations.


Reisinformatie in één hand

In 2011 besliste de minister van Infrastructuur en Milieu, dat het voor de reizigers beter is dat één partij verantwoordelijk is voor alle reisinformatie. Tot nu toe verstrekt ProRail gegevens waarmee vervoerders hun eigen klanten informeren. In 2011 analyseerden we samen met NS het proces van informatievoorziening. Ook was er overleg met andere vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De overdracht naar NS is gepland voor medio 2012. Dan wordt NS verantwoordelijk voor het beheer en de (onafhankelijke) verstrekking van reisinformatie aan alle partijen op het spoor. De dagelijkse verantwoordelijk voor de reisinformatie ligt al sinds augustus 2011 bij NS.

Nieuwe informatieborden

Op bijna alle stations (behalve op Schiphol en enkele grote stations in verbouwing) hangen nieuwe digitale informatieborden. Ook zijn er sinds 2011 een nieuw datacenter en nieuwe productiesystemen. In 2011 zijn de eerste drie verkeersleidingposten aangesloten op het nieuwe systeem: Amersfoort, Maastricht en Eindhoven.