Weerbestendig spoor

In 2011 zijn de seizoensmaatregelen op het spoor geïntensiveerd. ProRail en NS deden ervaring op met een aangepaste dienstregeling waarmee de treindienst bij verstoringen in stand kan blijven. Daarnaast had ProRail onder meer extra storingsploegen paraat om wissels te checken en sneeuw te ruimen. Tegelijk blijft ProRail werken aan een robuuster spoorsysteem omdat het huidige spoorsysteem kwetsbaar blijft bij extreem weer.

Voorbereiding

ProRail heeft zich op de herfst en de winter van 2011/2012 voorbereid met diverse maatregelen. Voor de zomer heeft de directie in een tweedaagse bijeenkomst met operationele medewerkers, alle inzichten en ervaringen met wintermaatregelen geïnventariseerd en geevalueerd.In de herfst is extra vroeg begonnen met maatregelen tegen afgevallen blad, zoals de behandeling van de rails met Sandite. Sinds 2011 bestaat ook de Weersverwachting Spoor met een gladheidsvoorspelling. NS en ProRail besloten verschillende keren om de aangepaste dienstregeling in te zetten waarmee de treindienst ondanks verstorende weersinvloeden in stand kon blijven.
>> Meer lezen

Herfst en winter 2011

Dankzij het milde weer en de seizoensmaatregelen verliep de treindienst in de herfst en winter van 2011 goed. Er is meer geoefend en verbeterpunten die uit de oefeningen voortkwamen, zijn direct toegepast. De weersomstandigheden in december 2011 waren gunstig voor het spoor, maar begin februari 2012 bleek dat het spoor ondanks alle voorbereidingen, maatregelen en extra inzet bij extreem weer toch kwetsbaar blijft voor sneeuw en extreme kou. Hoe graag we het ook zouden willen, een storingsvrij spoor kunnen wij nooit onder alle omstandigheden garanderen. Dat geldt zeker voor het winterseizoen. Natuurelementen kunnen het spoor in de winter (flink) parten spelen. ProRail doet er alles aan om overlast te voorkomen. Ondanks alle preventieve maatregelen valt niet uit te sluiten dat reizigers door winterweer met een aangepaste dienstregeling te maken krijgen en vertraging kunnen oplopen.