Minder verstoringen

In 2011 heeft ProRail, samen met de vervoerders, verbeteringen doorgevoerd die de kans op verstoringen verkleinen en de continuïteit van de dagelijkse operatie beter waarborgen. Allereerst kijken we naar onze eigen bijdrage in verstoringen. Verstoringen die verwijtbaar waren aan ProRail, hebben we verder teruggedrongen. Op verstoringen met externe oorzaken, zoals koperdiefstal, vergroten we onze grip. Op de langere termijn werken we aan een spoorsysteem dat minder kwetsbaar is.

Spoorsysteem robuuster maken

In 2011 hebben we de eerste kleine stappen gezet om het spoor robuuster te maken. Het huidige spoorsysteem loopt tegen zijn grenzen en is onvoldoende toegerust om veel treinen in een hoge frequentie te kunnen verwerken. Daarom werken we met vervoerders en opdrachtgevers aan een spoorsysteem, dat minder gevoelig is voor verstoringen, sneller te herstellen is en meer treinen kan verwerken.

Verstoringen voorkomen

ProRail heeft in 2011 onderzocht hoe de kans op verstoringen verder kan worden verkleind. Het heeft ons meer inzicht opgeleverd in het ontstaan van storingen en de effecten op de treindienst, en we vonden praktische oplossingen voor concrete problemen.

Continuïteit waarborgen

Hoe belangrijk het is dat de verkeersleiding altijd zijn werk kan doen, bleek toen eind 2010 brand uitbrak in de verkeersleidingspost Utrecht en de dienstregeling pas 24 uur later weer op gang kwam. Dit heeft het besef verder versterkt dat er uitwijkmogelijkheden moeten zijn voor het geval dat een storing zo ernstig is dat de verkeersleiding zelf niet meer kan functioneren. In 2011 is een aantal stappen gezet om de continuïteit op het spoor verder te verbeteren.

Koperdiefstal aanpakken

In 2011 is de koperdiefstal op het spoor met 44% toegenomen. De maatregelen die we eerder namen, zoals regelmatige controle van het materiaal en het vervangen van koper door andere materialen, blijken niet toereikend. Ook preventief surveilleren met honden en meer alertheid bij medewerkers van ProRail, aannemers en omwonenden helpt onvoldoende. In 2011 is daarom de actie Koperslag gestart.