Punctualiteit: de aanpak

Samenwerking met vervoerders is essentieel voor de punctualiteit op het spoor. Daarom maken we duidelijke afspraken over de wederzijds te leveren prestaties: ProRail op het gebied van de infrastructuur, verkeersleiding en onderhoudsmedewerkers, de vervoerders op het gebied van treinpersoneel, materieel en het logistiek plan.

Optimalisatie dienstregeling en centrale bijsturing

Om de punctualiteit te verbeteren werken we samen met de vervoerders continu aan optimalisatie van de dienstregeling. Door de centrale bijsturingsmogelijkheden in het Operationele Controle Centrum Rail(OCCR) kunnen we bij verstoringen en calamiteiten sneller optreden. Dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt is in 2011 te zien. Er is meer spoorcapaciteit beschikbaar, de capaciteit wordt beter benut en er zijn minder vertragingsminuten.

Afspraken over aankomstpunctualiteit goederenvervoer

In 2011 zijn we begonnen met de ontwikkeling van een prestatieregeling Aankomstpunctualiteit, die inhoudt dat we met iedere goederenvervoerder afspraken maken over de gewenste punctualiteit. Op dit moment onderzoeken we in detail hoe we de aankomstpunctualiteit het best kunnen meten en verbeteren.

Verbetering punctualiteit goederenvervoer

Sinds 2010 werkt ProRail gericht aan de punctualiteit van het goederenvervoer op de route Kijfhoek (Zwijndrecht)–Venlo. In 2011 is deze proef uitgebreid naar Kijfhoek–Sloe, Beverwijk–Sittard, Amsterdam Westhaven–Meteren, Roosendaal–Oldenzaal, en Kijfhoek–Onnen. We volgen er de aankomstpunctualiteit en sturen bij waar dat nodig is.

Extra aandacht voor het capaciteitsverdelingsproces en verbetering van de communicatie met vervoerders en Keyrail heeft geleid tot een verbetering in de grenspunctualiteit van 75% in 2010 naar 78% in 2011. Voor 2012 is de streefwaarde vastgesteld op 81%.